اجاره انبار در تهران

اجاره انبار در تهران

جایگذاری کالا در انبار

جایگذاری کالا در انبار : فرض کنید قصد داریم تا تعدادی وسیله با ویژگی‌های مختلف ساختاری و ابعادی را در یک انباری کوچک جای دهیم . در همین رابطه چنانچه این وظیفه را به افراد مختلف بسپاریم :


• ممکن است فردی این محصولات را آنچنان بچیند که همه آن‌ها در یکدیگر فشرده شده، جایی خالی بینشان باقی نماند و خارج نمودن برخی از این بسته‌ها در گرو تخلیه و جابجایی تعداد قابل توجهی از محصولات همسایه آن باشد،
• ممکن است فرد دیگری آن‌ها را آنچنان فراخ، با فاصله و طی یک سلسله دسته‌بندی مجزا بچیند که بخشی از این محصولات به کلی در این فضای محدود جای نشوند،
• امکان دارد شخصی بسته‌های سنگین و بزرگ را در قفسه‌های بالایی یا عقبی جای دهد که علاوه بر خطرات بالقوه‌ای که برای کاربر و خود محصول به وجود می‌آورد مانع از حمل و جابجایی آسانشان گردد
• و نهایتاً ممکن است نفر چهارم آنچنان همه نقاط ضعف نفرات قبلی را پوشش دهد که نه یافتن محصولی سخت بوده، نه کالایی خارج از انباری بماند، نه یافتنشان دشوار باشد و نه برای انتقالشان به دردسر بیافتیم .


با عنایت به این مثال می‌توان گفت در شرایطی که فضای دردسترس ثابت و محدود بوده و کالاهای مورد نظرمان نیز دارای ابعاد، ویژگی‌های ساختاری، تواریخ انقضای گوناگون، نحوه نگهداری متفاوت و ملزم به دسترسی سریع و آسان هستند، جایگذاری کالا در انبار هنریست که بواسطه آن می‌توان نظارت بیشتری بر روی موجودی داشته و بواسطه تسلطی که به ما می‌دهد سود قابل‌توجه‌تری نیز به همراه دارد.


در همین رابطه توصیه یا بایدها و نبایدهایی در ارتباط با نحوه جایگذاری کالا در انبار وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت :

 

جایگذاری کالا در انبار


امروزه چیدمان چند نوع کالا در یک انبار نه تنها یک مهارت بلکه دانشی دارای جزئیات فنی فراوانیست که رعایت آن‌ها می‌تواند به منتفع شدن بخش‌های مختلف یک سازمان بیانجامد . با عنایت به اینکه ده‌ها روش با تفاوت‌های اساسی نسبت به یکدیگر وجود دارند که می‌توان با استناد به آن‌ها محتویات یک انبار را چید، اینکه از کدام روش برای چینش محصولات (با توجه به ماهیت آن‌ها) استفاده کنیم از اهمیت زیادی برخوردار است .


• چیدمان ثابت (قرار دادن هر محصول در جایی مشخص و ثابت، حتی با وجود انباشتن غیرعادی محصولات در یک بخش در عین خالی بودن قسمت‌های دیگر)،
• چیدمان فرآیندی (سلسه مراتب مصرف در کنار توجه به واحد مصرف‌کننده این مواد یا قطعات مد نظر قرار می‌گیرد) و
• چیدمان فروشگاهی (قرار دادن محصولات مشابه در کنار هم با قابلیت مشاهده نمونه‌ای از آن‌ها)
از جمله مهمترین روش‌های چیدمان کالا در فضایی محدود است که بنا به شرایط موجود یکی از آن‌ها برای ترتیب‌دهی به ساختار یک اجاره انبار استفاده می‌شود.

 

در انتخاب روش‌های انبارداری باید به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟


در پاسخ به این سوال باید گفت که ابتدا ویژگی‌های خود محصولات از قبیل ابعاد، شکل و ساختار، وزن، عمر مفید، میزان حساسیت به دما، فشار، ضربه و دیگر متغیرهایی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرند که علاوه بر روش چینش، خود مکان انبار (مثلاً انتخاب یک انبار از میان چند مکان دردسترس یا گوشه خاصی از یک سوله ) نیز مشخص می‌گردد .
در گام بعدی به میزان گردش محصولات (مثلاً تعداد ورودی و خروجی در طول روز)، وسایل ترابری و جایگذاری در دسترس، امکان تردد و دسترسی پرسنل، میزان تفکیک‌پذیری نسبت به محصولات مشابه، کدینگ، تعداد پرسنل فعال در محیط، الگوی گردش مواد و شناسایی کالا مورد توجه قرار می‌گیرد .

 

کدینگ کالا


گاهی محصولاتی که برای ذخیره‌سازی به درب انبار می‌رسند دارای یک نوع خاص و ثابت نبوده و به دلیل تنوعی که دارند امر طبقه‌بندی، جایگذاری و فراخوانی دشوارتری دارند . به همین منظور در انبارهای قاعده‌مند و منظم به هریک از این شاخه‌های فرعی محصولات کدی تعلق می‌گیرد که به خوبی مبین ویژگی و اطلاعات کالای مد نظر بوده و به کمک آن‌ها می‌توان علاوه بر شناسایی محصولات، به داده‌هایی مفید در خصوص هریک نیز دست یافت .


در ادامه به مهمترین مزایای استفاده از سیستم کدگذاری در انبار اشاره شده است :
• ساده‌سازی اطلاعات شناسایی و حذف زیاده‌نویسی در برگه اطلاعات محصول
• یکپارچه کردن روش ثبت و استفاده از اطلاعات یک کالا (جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن)
• جلوگیری از اشتباهات آماری و محاسباتی که در آینده و در اثر فقدان نشانه‌‌های مجزا در محصولات مشابه به وجود می‌آیند .
• ثبت دقیق ورود و خروجی کالاها که به به‌روز بودن آمار انبار منجر می‌شود .
• امکان دریافت سفارش بواسطه آگاهی از موجودی دقیق انبار
• امکان برنامه‌ریزی بهتر بر اساس آمار اموال منقول مجموعه

Main Menu

Main Menu

Main Menu